Архів автора: admin

Методичний апгрейд: як формувати компетентного педагога в умовах змін

У сучасному світі професійна освіта змінюється швидше, ніж друкуються підручники. Хто має бути флагманом цих змін у закладі освіти? Звісно, управлінська та методична команда — заступники директорів і методисти.

Саме тому цьогорічний сезон роботи обласної «Школи методиста» був присвячений темі: «Системна методична робота як ключ до формування компетентного педагога».

Ми відійшли від сухих лекцій і зосередилися на тому, що «болить» і що надихає сьогодні. Учасники школи — заступники директорів та методисти ЗПО області — пройшли інтенсивний курс, що охопив чотири стратегічні модулі:

✅ Нормативний навігатор. Розібрали практичні кейси роботи за оновленим Положенням про атестацію. Жодної «води», тільки алгоритми дій, які знімають стрес з педагогів та адміністрації.

✅ Управління розвитком. Вчилися не просто відправляти на курси, а будувати індивідуальні траєкторії професійного зростання та моніторити ринок освітніх послуг.

✅ Цифрова революція та ШІ. Говорили про штучний інтелект в освіті: від етичних норм до конкретних інструментів, які економлять час для управлінських та методичних рішень.

✅ Інновації в дії. Розглядали, як трансформувати урок виробничого навчання чи теорії за допомогою сучасних методик, щоб учням покоління «Z» було цікаво.

Окрім отримання сертифікатів, головною метою курсу було надання фахової підтримки. В умовах постійних законодавчих змін та стрімкої цифровізації важливо не лише знати теорію, а й вміти застосовувати її на практиці. Сподіваємось, що отримані знання додадуть колегам впевненості у їхній професійній діяльності.

Дякуємо всім учасникам за активність, дискусії та прагнення до самовдосконалення!

Далі буде! «Школа методиста» вже готує нові кейси на наступний сезон. Слідкуйте за анонсами.

Опубліковано в категорії: Новини | Залишити коментар

Інструкція з впровадження колегіального управління в закладі професійної освіти

Представляємо Інструкцію з впровадження колегіального управління в закладі професійної освіти, розроблену Навчально-методичним центром професійно-технічної освіти в Одеській області. Цей посібник надає практичні рекомендації щодо організації прозорого та ефективного управління відповідно до вимог нового Закону «Про професійну освіту» 2025 року. Інструкція деталізує підготовчий етап, створення та функції ключових колегіальних органів (Педагогічної ради, Наглядової ради, Ради роботодавців, Студентського самоврядування), а також інструменти комунікації та механізми контролю. Вона покликана допомогти закладам скористатися розширеною автономією, забезпечуючи залучення всіх учасників освітнього процесу до прийняття стратегічних рішень.

Завантажити

Опубліковано в категорії: Інформаційно-методичні матеріали | Залишити коментар

Аграрна освіта в умовах змін: методична секція педагогічних працівників аграрної галузі Одещини

28 листопада 2025 року відбулося онлайн-засідання методичної секції педагогічних працівників аграрної галузі закладів професійної освіти Одеської області.

Захід був організований Навчально-методичним центром ПТО в Одеській області та став важливою платформою для професійного обміну досвідом, обговорення викликів і перспектив розвитку аграрної освіти.

Зустріч відкрила Олена Григорівна Морозова, методист НМЦ ПТО в Одеській області, привітавши всіх учасників та ознайомивши їх із планом і регламентом роботи секції.

Першим виступив Володимир Васильович Довгий, викладач спецпредметів ДНЗ «Ісаєвський професійний аграрний ліцей», окресливши ключові проблеми підготовки кадрів у складних умовах воєнного часу. Спікер акцентував на тому, що зменшення кількості робочих місць, міграція працівників та обмеження доступу до техніки змінюють підходи до навчання.

Водночас він навів приклади профорієнтаційної роботи ліцею, удосконалення матеріально-технічної бази та залучення молоді, включно з дівчатами, до технічних професій.

Після його виступу учасники перейшли до теми організації виробничої практики — логічного продовження питання підготовки фахівців.

У своїй доповіді В’ячеслав Васильович Клочко, викладач спецпредметів ДНЗ «Лиманський професійний аграрний ліцей» детально висвітлив організацію виробничої практики в умовах реальних аграрних підприємств. Особливу увагу він приділив співпраці з підприємствами «Степове» та «ВітмаркАгро», важливості реальних виробничих завдань та формуванню професійної дисципліни.

Після обговорення практичного компоненту учасники перейшли до теми престижності аграрних професій та мотивації молоді, яку розкрив у своїй доповіді Віктор Анатолійович Бабчук, викладач спецпредметів Кодимського ТВСВ «Північного професійного коледжу».

Віктор Анатолійович проаналізував чинники, що впливають на сприйняття аграрних професій молоддю. Він виділив внутрішні та зовнішні складові іміджу, важливість позитивних історій, соціальної привабливості професії та ролі довіри до освітнього закладу.

Логічно продовжуючи тему мотивації, секція перейшла до питання розвитку саморозвитку студентів, а Сергій Федорович Гринько, викладач спецпредметів ДНЗ «Татарбунарське ПТАУ» у своїй доповіді виокремив ключові методи підвищення професійної мотивації: дуальна освіта, проєктне навчання, робота з інноваційним обладнанням, інтеграція цифрових технологій. Він підкреслив, що багато стереотипів про аграрну сферу залишаються бар’єрами для молоді, й саме завдання педагогів — руйнувати ці міфи через сучасний зміст освіти.

Далі учасники перейшли до теми впливу освітнього середовища на навчальну мотивацію й Олександр Олександрович Давидов, майстер виробничого навчання ДНЗ «Арцизький професійний аграрний ліцей» представив практичний досвід організації навчального середовища, яке сприяє самостійності, відповідальності та внутрішній мотивації студентів. Особливо цінними стали його приклади застосування індивідуальних освітніх траєкторій, цифрових платформ та участі здобувачів у конкурсах і тематичних заходах.

 

Після розгляду педагогічних аспектів секція перейшла до цифрових інновацій. Валентин Іванович Караулан, викладач спецпредметів ЗП(ПТ)О «Дунайський центр професійної освіти» продемонстрував приклади застосування ШІ для створення навчальних матеріалів, тестів, інфографіки й аудіо- та відеоматеріалів. Він переконливо показав, як використання Gemini та NotebookLM допомагає автоматизувати підготовку до занять і посилює інноваційність методичної роботи.

Упродовж усього засідання учасники проявляли активну зацікавленість темами доповідей: ставили змістовні запитання, уточнювали практичні аспекти та ділилися власним досвідом. А після виступу Валентина Івановича учасники засідання виявили зацікавленість у продовженні обміну досвідом щодо використання інструментів штучного інтелекту.

Було висловлено пропозицію організувати окрему зустріч у форматі круглого столу або практичного тренінгу, щоб детальніше опрацювати можливості ШІ та обговорити напрацювання колег.

Після завершення виступів учасники перейшли до обговорення проєкту плану роботи методичної секції аграрної галузі на 2026 рік. Пропозиції педагогів були зібрані для подальшого доопрацювання документа.

Олена Григорівна Морозова, методист НМЦ ПТО поділилася важливими інсайтами, отриманими на національних професійних заходах — зокрема, на форумах «Майбутнє профосвіти в реаліях війни та миру», «Розбудова системи аграрної освіти на рівні закладів загальної середньої та професійної освіти» та освітньому форумі «Агро єднає». Вона підкреслила важливість розвитку кваліфікаційних центрів, інтеграції професійної освіти з громадами та посилення цифровізації в аграрній підготовці. Олена Григорівна коротко презентувала можливості використання навчального курсу «Земля України» у підготовці здобувачів аграрних професій. Було підкреслено, що ресурс містить сучасні карти, аналітичні матеріали, дані про ґрунти та кліматичні зони, які можна інтегрувати в уроки загальноосвітніх та спеціальних предметів.

Учасники дійшли спільного висновку: аграрна освіта сьогодні — це поєднання традицій, інновацій, сміливості рішень і високих технологій. Саме завдяки зусиллями педагогів формується той кадровий потенціал, який відновлюватиме аграрний сектор України та забезпечуватиме продовольчу безпеку держави.

Дякуємо всім учасникам за активність, актуальні виступи, практичний досвід та готовність рухати аграрну освіту вперед!

Матеріали секції ТУТ

Опубліковано в категорії: Новини, Професійна підготовка | Залишити коментар

Відбувся вебінар, присвячений темі «Проєктна діяльність на уроках “Інформатика”, “Технології”, “Мистецтво”: приклади та ідеї»

Згідно плану роботи Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти в Одеській області 26 листопада відбувся вебінар, присвячений темі «Проєктна діяльність на уроках “Інформатика”, “Технології”, “Мистецтво”: приклади та ідеї». Було обговорено один із найефективніших інструментів сучасної освіти – проєктне навчання, яке дає змогу учням не лише опановувати знання, а й застосовувати їх на практиці, створювати власні продукти та відчувати реальний результат своєї роботи.

Проєктна діяльність особливо важлива для закладів професійної освіти, адже вона допомагає формувати компетентності, необхідні майбутнім фахівцям: уміння працювати в команді, застосовувати технології для розв’язання реальних задач, творчо підходити до пошуку рішень, презентувати результати та відповідати за них. Сучасні предмети — «Інформатика», «Технології» та «Мистецтво» — відкривають широкі можливості для проєктів міждисциплінарного характеру. Це і створення цифрових продуктів, і розробка технічних рішень, і поєднання технологій з творчістю, і проєкти, що можуть знайти практичне застосування в освітньому закладі або навіть за його межами.

Спікери вебінару, а саме: Шатохін Борис Ілліч, методист НМЦ ПТО в Одеській області, Гасюк Тетяна Миколаївна, викладачка Березівського ВПУ Одеської політехніки, Ващенко Тамара Олександрівна, викладачка ДНЗ «Одеське вище професійне училище морського туристичного сервісу», Салада Анна Сергіївна, викладачка Березівського ВПУ Одеської політехніки, Дмитренко Олена Борисівна, викладачка ВП Об’єднане вище професійно-технічне училище сфери послуг НУ «Одеська юридична академія» поділилися прикладами, інструментами та ідеями, які можуть стати основою для власних проєктів або надихнути на нові педагогічні рішення.

Вебінар став чудовою нагодою зануритися у багатогранний світ проєктної діяльності та побачити, як різні галузі освіти — мистецтво, музика, інформатика – можуть об’єднуватися задля розвитку творчої, мислячої та активної молоді. Ми переконалися, що проєктна діяльність на уроках мистецтва є дієвим інструментом формування творчості, гнучкого мислення та важливих soft skills.

Вражаючим прикладом цього став захист проєктів студентами 1 та 2 курсу, які розкрили глибоку і надихаючу тему: «Усі види мистецтва служать найбільшому з мистецтв – мистецтву жити на землі». Їхні роботи ще раз довели, що мистецтво — не лише навчальний предмет, а спосіб осмислення світу.

Була продемонстрована проєктна діяльність і через призму музичного мистецтва, де творчість поєднується з емоціями, усвідомленням культурних контекстів та практичними навичками. А також побачили, як метод проєктів ефективно працює на уроках інформатики, формуючи в учнів уміння аналізувати, створювати, презентувати та відповідально працювати в команді.

Сьогодні ми знову переконалися: сучасна освіта — це взаємодія, співтворчість і свобода дослідження. Учасники подякували всім спікерам за професійність, натхнення та готовність ділитися досвідом.

Дякуємо учасникам за активність, запитання та інтерес. Нехай і надалі ваші уроки будуть простором відкриттів, а проєкти — можливістю для учнів проявити себе та відкрити свій потенціал.

Впевнені, що ця зустріч стане майданчиком народження нових задумів та професійного зростання.

Опубліковано в категорії: Виховна робота, Загальноосвітня підготовка, Новини | Залишити коментар

Використання інноваційних педагогічних та виробничих технологій у підготовці спеціалістів сфери послуг відповідно до міжнародних вимог

20 листопада 2025 року на базі ДНЗ «Одеський професійний ліцей сфери послуг Південноукраїнського національного педагогічного університету ім.К.Д.Ушинського  відбулося засідання обласної методичної секції педагогічних працівників закладів професійної  освіти з підготовки спеціалістів сфери послуг у вигляді семінару на тему: «Використання інноваційних педагогічних та виробничих технологій у підготовці спеціалістів сфери послуг відповідно до міжнародних вимог».

Захід відбувся за участі педагогічних працівників закладів професійної освіти, які готують спеціалістів з професій: «Перукар (перукар-модельєр», «Манікюрник», «Педикюрник», «Візажист».

На початку семінару учасників привітала директор ДНЗ «Одеський професійний ліцей сфери послуг Південноукраїнського національного університету ім.К.Д.Ушинського» Горбачова Тетяна Вікторівна.

Відкрила захід, привітала та ознайомила  з планом та регламентом роботи учасників  завідувачка кабінету професійної підготовки Навчально-методичного центру професійно – технічної освіти в Одеській області Шавга Світлана Вікторівна.

Осадчук Ольга Олегівна, майстер виробничого навчання ДНЗ «Одеський професійний ліцей сфери послуг Південноукраїнського національного педагогічного університету ім.К.Д.Ушинського» презентувала відеоролік свого навчального закладу та разом з головою секції Бескровною Надією Вікторівною, викладачем спецдисциплін ДНЗ «Одеський професійний ліцей сфери послуг Південноукраїнського національного педагогічного університету ім.К.Д.Ушинського» провели оглядову екскурсію.

Білецька Олена Михайлівна, викладач спецдисциплін та Білецька Світлана Володимирівна, майстер виробничого навчання  ДПТНЗ «Одеський професійний ліцей технологій та дизайну» виступили з презентацією на тему: «Модернізація підготовки спеціалістів перукарського мистецтва через застосування інноваційних освітніх та виробничих технологій». Розповіли, як інновації змінюють професійну освіту України через  цифрову трансформацію навчального процесу, цифрові інструменти для викладачів  та майстрів перукарського мистецтва, інноваційні освітні методики, інноваційні виробничі технології у перукарстві, роль педагогів і майстрів виробничого навчання, модернізацію освіти – шлях до успішної кар’єри перукаря.

Онищук Інна Миколаївна, викладач спецдисциплін, майстер виробничого навчання ВСП «Березівське вище професійне училище Національного  університету «Одеська політехніка» розповіла, як застосовуються інноваційні педагогічні та виробничі технології у підготовці спеціалістів сфери послуг на базі НПЦ. Пріоритетними завданнями  нового навчально-практичного центру інноваційних перукарських технологій  як сучасного  освітнього осередку, визначено підготовку кваліфікованих робітників відповідно до  зростаючих  потреб галузі,  технологічних та  ментальних викликів, які обумовлені глобалізацією, технологізацією і цифровізацією економіки. У НПЦ створено можливості не лише  інноваційного навчання професійним  перукарським  послугам та якісному сервісу, а й  комфортні умови,  приємна   атмосфера,   сучасний дизайн з гармонією кольорів та ергономікою приміщення.

Майстер виробничого навчання ЗП(ПТ)О «Дунайський центр професійної освіти» Далаков Микола Миколайович розповів про значення класичної спадщини у підготовці перукарів. Класичні техніки стрижки, фарбування, укладання — це фундамент, на якому будується професійна майстерність, але без глибокого розуміння форми, пропорцій, технологічних процесів жодна інновація не дасть якісного результату. Сучасний перукар повинен не лише вміти працювати руками, а й бути: стилістом, консультантом, колористом, digital-креатором, психологом для клієнта.

Черновецька Аксенія Володимирівна, викладач спецдисциплін, майстер виробничого навчання доповіла, як  використовуються новітні технології у професійно-практичній  підготовці спеціалістів за професією «Перукар (перукар-модельєр)» у ДНЗ “Одеський центр професійно-технічної освіти Державної служби зайнятості” через підвищення кваліфікації педагогів; стажування на підприємствах; участі у тренінгах, майстер – класах, семінарах; вивчення інноваційних підходів та цифрових інструментів; обмін досвідом з роботодавцями та партнерами.

Тема виступу Йолдашової Валерії Артурівни, майстера виробничого навчання ВП «Об’єднане вище професійно-технічне училище сфери послуг Національного університету «Одеська юридична академія» «Мистецтво кольору: новітні методи фарбування волосся». У своїй доповіді вона окреслила, як  змішування кольорів впливає на якість фарбування волосся.

Майстер виробничого навчання ДНЗ «Одеський професійний ліцей сфери послуг Південноукраїнського національного педагогічного університету ім.К.Д.Ушинського» Кікун Ганна Віталіївна вразила учасників семінару віртуозністю при проведені тренінгу «Експрес укладання довгого волосся щипцями-праскою».

Тренінг «Скін-мейкап: підсилення природньої краси без перевантаження», представлений Бескровною Надією Вікторівною, викладачем спецдисциплін ДНЗ «Одеський професійний ліцей сфери послуг Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К.Д. Ушинського» показав присутнім, що природність кольорів при нанесенні макіяжу підкреслюють риси обличчя з особливою ніжністю.

Про використання цифрових інструментів та засобів у викладанні  манікюрної справи розповіла майстер виробничого навчання, викладач спецдисциплін ДНЗ «Одеський професійний ліцей сфери послуг Південноукраїнського національного педагогічного університету ім.К.Д.Ушинського» Лучко Євгенія Володимирівна.

Останнє питання семінару – обговорення та погодження плану роботи методичної секції педагогічних працівників закладів професійної освіти Одеської області з професій сфери послуг було жваво обговорено учасниками заходу та в цілому погоджено з деякими уточненнями.

Закрили засідання обласної методичної секції побажаннями здоров`я, успіхів у роботі у цей непростий час, миру та злагоди та спільною світлиною.

Керівництво та колектив Навчально – методичного центру професійно-технічної освіти в Одеській області висловлює велику подяку директору ДНЗ «Одеський професійний ліцей сфери послуг Південноукраїнського національного педагогічного університету ім.К.Д.Ушинського» Горбачовій Тетяні Вікторівні та колективу закладу за представлену можливість провести захід на високому рівні з користю для присутніх. Також дякуємо всім учасникам за активну участь у проведенні семінару.

Бажаємо всім міцного здоров`я, творчих здобутків, мирного неба та перемоги Україні.

Матеріали семінару  ➡

Презентації

Мистецтво кольору 

Опубліковано в категорії: Євроантлантична інтеграція, Новини, Професійна підготовка | Залишити коментар